Gedeelde oplossingen

Eind juni vond in Fort Voordorp het am:innosurance congres plaats. Dit congres blijkt ieder jaar weer een eye-opener. Het maakte maar weer eens duidelijk hoe exponentieel snel de technologische ontwikkelingen gaan en welke impact ze kunnen en zullen hebben op onze sector. Innovatie staat bij veel branchepartijen ondertussen hoog op de agenda. Ze waren dan ook in grote getale aanwezig, de verzekeraars, fin- en insurtechs, IT bedrijven, consultants etc. Maar wie schitterden door afwezigheid? Juist ja, de zelfstandige financieel adviseurs.

Concrete toepassingen
Technologische innovaties zijn aan een enorme opmars bezig binnen de verzekeringsbranche. En dat biedt veel kansen! Het leidt tot snellere processen, kostenefficiëntie en een verbetering van de klantbeleving. Tijdens am:innosurance kwamen weer veel van dat soort ontwikkelingen aan de orde. Blockchain, robotisering, artificiële intelligentie, conversational interfaces, ontsluiting van brondata enz… En wat opvalt: waar in de vorige edities van am:innosurance voornamelijk toekomstige mogelijkheden werden besproken, ging het in deze editie al over een aantal concrete toepassingen.   

Innovatielab
Zo zagen we onder andere hoe de hypotheek-adviesapp SayFinn werkt en het online Overzicht-Inzicht-Actie platform MyLife, waarbij optimaal gebruik wordt gemaakt van externe bron(klant)data, rekenpower en intelligentie zodat de consument zelf in staat is integraal financieel overzicht te krijgen. Ook zagen we de eerste toepassing van de supercomputer Watson van IBM in de (Nederlandse) financiële dienstverlening. Om maar eens een paar concrete toepassingen te noemen. Daarnaast kregen we een kijkje in de keuken bij NN Sparklab, het innovatielab van Nationale-Nederlanden, bij het innovatielab Lab55 van Centraal Beheer en kregen we meer inzicht in de innovatiestrategie van Vivat.

Op de agenda
Hoewel ik, ondanks al deze mooie ontwikkelingen, toch nog wat sceptisch ben over de innovatiekracht van de traditionele Nederlandse verzekeringswereld, is één ding wel duidelijk: innovatie staat serieus op de agenda. Bij verzekeraars tenminste. Bij financieel adviseurs is dat helaas nog niet het geval. Eerlijk gezegd begin ik me daar toch wel een beetje zorgen over te maken. Het innovatiebewustzijn van financieel adviseurs is bijzonder laag, laat staan de innovatiekracht. Waar bij verzekeraars de nodige capaciteit wordt vrijgemaakt om te innoveren, is dat bij adviseurs en hun brancheorganisaties en serviceproviders nauwelijks het geval. De uitzonderingen niet te na gesproken natuurlijk, want er liepen gelukkig wel een paar adviseurs rond in Fort Voordorp.

Noodzakelijk
De verzekeraars gaan de innovatie bij financieel adviseurs niet aanwakkeren. Ja, als het toevallig in hun straatje past (lees als ze er zelf beter van worden), maar anders vergeet het maar. Die tijd is voorbij. De financieel adviseur zal zijn eigen broek op moeten houden, ook op het gebied van innovatie. En dat is natuurlijk best lastig. We hebben het immers vaak over kleine mkb ondernemingen met weinig budget. Die zijn niet in staat om mankracht en middelen vrij te maken om te werken aan de businessmodellen van morgen met moderne ICT oplossingen. En toch is dat noodzakelijk. Anders lopen ze het risico dat ze links en rechts worden ingehaald en dat hun rol op termijn wordt gemarginaliseerd.

Adviesplatform
Moderne ICT is duur voor een gemiddelde financieel adviseur. Door de snelheid van de veranderingen en de hoge kosten is bijblijven met digitale ontwikkelingen erg moeilijk. Er is dus behoefte aan betaalbare en gedeelde oplossingen. In mijn ogen is er maar één manier om als financieel adviseur voldoende (innovatie)kracht voor de toekomst te ontwikkelen en dat is gezamenlijk. Dat kunnen kleinschalige samenwerkingsverbanden zijn. Maar krachtiger nog is een breed adviesplatform, waar een beweging op gang gebracht wordt, waar samengewerkt wordt vanuit een heldere visie, waar moderne tools beschikbaar zijn die de financieel adviseur 3.0 helpen op technologisch vlak en waar de toekomstige concurrentiepositie van de moderne financieel adviseur wordt vormgegeven ten opzichte van het digitale geweld van aanbieders en insurtechs. Een platform waar de adviseur geholpen wordt om moderner, makkelijker en efficiënter te werken. Maar het begint er natuurlijk mee dat de financieel adviseurs zich bewust zijn van de situatie. Anders is elk initiatief op dit vlak tot mislukken gedoemd. 


 

over de auteur.

edon kosters.

edon kosters.

Edon Kosters is Business Development Manager bij MeetingpointAdvies en verantwoordelijk voor alle producten gekoppeld aan het platform. Tevens schrijft Edon met regelmaat relevante artikelen voor de adviseur.

e.kosters@meetingpointadvies.nl

reacties.